Урок української мови у 5 класі

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Особливості побудови опису предмета.
Усний та письмовий переказ тексту
Мета: з’ясувати особливості побудови опису предмета; учити переказувати текст усно й письмово; удосконалювати вміння визначати тему, головну думку тексту, добирати виражальні засоби, складати план; розвивати комунікативні навички; зв’язне мовлення, пам’ять, уважність
Обладнання: підручник, тексти для переказу
Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.
І. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
ІІ.      Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків
Проблемні питання.
— Навіщо нам потрібно вміти описувати предмети?
— На вашу думку, для чого ми так багато уваги приділяємо переказам текстів?
ІІІ.    Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.   Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1)   Типи мовлення (повторення).
2)   Особливості побудови опису предмета. Структура опису.
3)   «Відоме» і «нове» в реченнях опису.
4)   Описи в художній та науковій літературі.
2.   Робота з підручником.
1)   Опрацювання теоретичного матеріалу
2)   Виконання вправ і завдань
ІV.    Основний зміст роботи
1.   Читання тексту для переказу вчителем.
Птахи англійської королеви
Лебеді — величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі — рідкісне за красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності. В Англії ще понад шістсот років тому лебедя-шипуна оголосили королівським птахом. Нині англійській королеві належить близько 20 тисяч лебедів.
Лебеді дуже агресивні й забіякуваті птахи. Вони не терплять на своїй території нікого, крім шлюбного партнера й пташенят. Саме тому на одному ставу завжди лише одне подружжя. Так вони живуть до 30–40 років, якщо їх ніхто не потривожить.
У давнину лебедям приписували незвичайної краси голос. Згідно з повір’ям, перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги й відчаю. Та, на жаль, лебеді не співають. Вони шиплять, трублять, а доглядаючи пташенят, гарчать, мов собаки.
Крім білих, існують ще й чорні лебеді в Австралії та чорношиї в Південній Америці.
Проте краса лебедів аж ніяк не заважала людям їх винищувати. Тільки завдяки впровадженню нових законів птахів вдалося зберегти.
(150 сл.)                                                                                                            (За С. Образцовим)
2.   Бесіда.
— Визначте тему й головну думку тексту.
— Які закони про захист живої природи ви знаєте?
3.   Лексична робота.
1)   Пояснення значень незнайомих слів.
(Проводиться за питаннями учнів.)
2)   Завдання учням.
Поясніть лексичне значення слова шляхетність.
Поясніть походження виразу лебедина пісня.
4.   Колективна робота учнів над складанням плану.
Орієнтовний план
1)   Лебеді — величні й граціозні птахи.
2)   Символ чистоти й шляхетності.
3)   Лебеді англійської королеви.
4)   Агресивність лебедів.
5)   На одному ставу завжди лише одне подружжя.
6)   Легенда й правда про голос лебедів.
7)   Різновиди лебедів.
8)   Закони охороняють птахів.
5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.
6.   Усний переказ тексту кількома учнями.
7.   Аналіз та рецензування переказів.
8.   Робота учнів у чернетках, редагування переказів.
9.   Написання переказу в зошитах.
V.      Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1)   Вивчити теоретичний матеріал
2)   Виконати вправи
VІ.    Підсумок уроків
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…


Немає коментарів:

Дописати коментар